Éxodo 38: El altar de los holocaustos

Éxodo 38: El altar de los holocaustos

Éxodo 38: El altar de los holocaustos.

For English click here.

1 Bezalel hizo de madera de acacia el altar de los holocaustos. Era cuadrado, de cinco codos de largo por cinco codos de ancho y tres codos de alto.[a] 2 Puso un cuerno en cada una de sus cuatro esquinas, los cuales formaban una sola pieza con el altar, y el altar lo recubrió de bronce. 3 Hizo de bronce todos sus utensilios: sus portacenizas, sus tenazas, sus tazones, sus tridentes y sus braseros. 4 Hizo también un enrejado para el altar —una rejilla de bronce— y la puso bajo el reborde inferior del altar, a la mitad de su altura. 5 Fundió cuatro anillos de bronce para las cuatro esquinas del enrejado de bronce para pasar por ellos las varas. 6 Hizo las varas de madera de acacia, las recubrió de bronce 7 y las introdujo en los anillos, de modo que quedaron a los dos costados del altar para poder transportarlo. El altar lo hizo hueco y de tablas.

El recipiente para el lavado
8 Además, con el bronce de los espejos de las mujeres que servían a la entrada de la Tienda de reunión, hizo el recipiente de bronce y su pedestal.

El atrio
9 Después hicieron el atrio. El lado sur medía cien codos[b] de largo y tenía cortinas de tela de lino fino, 10 veinte postes y veinte bases de bronce, con empalmes y ganchos de plata en los postes. 11 El lado norte medía también cien codos de largo, y tenía veinte postes y veinte bases de bronce, con ganchos y empalmes de plata en los postes.

12 El lado occidental medía cincuenta codos[c] de ancho, y tenía cortinas y diez postes y diez bases, con ganchos y empalmes de plata en los postes. 13 Por el lado oriental, hacia la salida del sol, medía también cincuenta codos de ancho. 14 A un lado de la entrada había cortinas de quince codos[d] de largo, tres postes y tres bases; 15 y al otro lado de la entrada había también cortinas de quince codos de largo, tres postes y tres bases. 16 Todas las cortinas que rodeaban el atrio eran de tela de lino fino. 17 Las bases para los postes eran de bronce, los ganchos y los empalmes en los postes eran de plata y sus capiteles estaban recubiertos de plata. Todos los postes del atrio tenían empalmes de plata.

18 La cortina a la entrada del atrio era de lana color azul, carmesí, escarlata y tela de lino fino, bordada artísticamente. Medía veinte codos de largo por cinco codos de alto,[e] como las cortinas del atrio, 19 y tenía cuatro postes y cuatro bases de bronce. Sus ganchos y sus empalmes eran de plata y sus capiteles estaban recubiertos de plata. 20 Todas las estacas del toldo para el santuario y del atrio que lo rodeaba eran de bronce.

Los materiales usados
21 Estas son las cantidades de los materiales usados para el santuario donde están guardadas las tablas del pacto. Los levitas hicieron este registro por orden de Moisés y bajo la dirección de Itamar, hijo del sacerdote Aarón. 22 Bezalel, hijo de Uri y nieto de Hur, de la tribu de Judá, hizo todo lo que el Señor ordenó a Moisés. 23 Con él estaba Aholiab, hijo de Ajisamac, de la tribu de Dan, que era artesano, diseñador y recamador en lana teñida de color azul, carmesí y escarlata y en tela de lino. 24 El total del oro dado como ofrenda mecida y empleado en toda la obra del santuario era de veintinueve talentos y setecientos treinta siclos,[f] según el peso oficial[g] del santuario.

25 La plata entregada por los miembros de la comunidad contados en el censo llegó a cien talentos,[h] y mil setecientos setenta y cinco siclos,[i] según el peso oficial del santuario. 26 Todos los mayores de veinte años que fueron censados llegaron a un total de seiscientos tres mil quinientos cincuenta, y cada uno de ellos dio un becá,[j] es decir, medio siclo, según el peso oficial del santuario. 27 Los cien talentos de plata se emplearon en las cien bases fundidas para el santuario y para la cortina, de modo que cada base pesaba un talento. 28 Los mil setecientos setenta y cinco siclos se emplearon en hacer los ganchos para los postes, recubrir sus capiteles y para hacer sus empalmes.

29 El total del bronce dado como ofrenda mecida fue de setenta talentos y dos mil cuatrocientos siclos,[k] 30 y se empleó en las bases para la entrada de la Tienda de reunión, en el altar de bronce con su enrejado de bronce y todos sus utensilios, 31 en las bases para el atrio y la entrada al atrio, así como en todas las estacas del toldo para el santuario y para el atrio que lo rodeaba.

Nueva Versión Internacional (NVI)

Santa Biblia, NUEVA VERSIÓN INTERNACIONAL® NVI® © 1999, 2015, 2022 por Biblica, Inc.®, Inc.® Usado con permiso de Biblica, Inc.® Reservados todos los derechos en todo el mundo. Used by permission. All rights reserved worldwide.


Reflexión por Noemi Dominguez:

“A menudo miramos tanto tiempo a la puerta cerrada que no vemos la que se ha abierto para nosotros.” [Helen Keller]. Las paredes separan; las puertas (o las cortinas) comunican. Ayer me acompañaste a entrar al tabernáculo. Hoy te invito a pensar en las tres entradas que ayer pasamos rápidamente. La primera de ellas nos comunica del exterior del tabernáculo al atrio o patio que rodeaba las estructuras internas, la segunda es la entrada al Lugar Santo y la tercera nos da acceso al Lugar Santísimo, la misma presencia de Dios. No había otro camino. No había atajos para llegar a adorar a Dios. Observa ahora la textura y los colores de las cortinas y sus posibles significados. El lino fino retorcido, símbolo de la pureza de Cristo y encarnación. Entretejida su humanidad y su divinidad. El color azul nos indica Su origen celestial, el escarlata nos habla del sufrimiento y sacrificio de Jesus, y el purpura, la combinación de los colores rojo y azul, indican la realeza. También la entrada al atrio indica el camino, la entrada al Lugar Santo, la verdad y el acceso al Lugar Santísimo, la vida. Estas entradas nos hablan de Cristo: el Camino, la Verdad y la Vida porque como Él dijo, nadie viene al Padre sino por mi [Juan 14:6]. En la vida se nos abren muchas puertas, pero no todas nos conducen a un final feliz. Jesús dijo: “Yo soy la Puerta, … cualquiera que entre por esta puerta, se salvará; podrá salir y entrar, y siempre encontrará alimento.” [Juan 10:9, Traducción en el Lenguage Actual].


Exodus 38:The Altar of Burnt Offering.

1 They[a] built the altar of burnt offering of acacia wood, three cubits[b] high; it was square, five cubits long and five cubits wide.[c] 2 They made a horn at each of the four corners, so that the horns and the altar were of one piece, and they overlaid the altar with bronze. 3 They made all its utensils of bronze—its pots, shovels, sprinkling bowls, meat forks and firepans. 4 They made a grating for the altar, a bronze network, to be under its ledge, halfway up the altar. 5 They cast bronze rings to hold the poles for the four corners of the bronze grating. 6 They made the poles of acacia wood and overlaid them with bronze. 7 They inserted the poles into the rings so they would be on the sides of the altar for carrying it. They made it hollow, out of boards.

The Basin for Washing
8 They made the bronze basin and its bronze stand from the mirrors of the women who served at the entrance to the tent of meeting.

The Courtyard
9 Next they made the courtyard. The south side was a hundred cubits[d] long and had curtains of finely twisted linen, 10 with twenty posts and twenty bronze bases, and with silver hooks and bands on the posts. 11 The north side was also a hundred cubits long and had twenty posts and twenty bronze bases, with silver hooks and bands on the posts.

12 The west end was fifty cubits[e] wide and had curtains, with ten posts and ten bases, with silver hooks and bands on the posts. 13 The east end, toward the sunrise, was also fifty cubits wide. 14 Curtains fifteen cubits[f] long were on one side of the entrance, with three posts and three bases, 15 and curtains fifteen cubits long were on the other side of the entrance to the courtyard, with three posts and three bases. 16 All the curtains around the courtyard were of finely twisted linen. 17 The bases for the posts were bronze. The hooks and bands on the posts were silver, and their tops were overlaid with silver; so all the posts of the courtyard had silver bands.

18 The curtain for the entrance to the courtyard was made of blue, purple and scarlet yarn and finely twisted linen—the work of an embroiderer. It was twenty cubits[g] long and, like the curtains of the courtyard, five cubits[h] high, 19 with four posts and four bronze bases. Their hooks and bands were silver, and their tops were overlaid with silver. 20 All the tent pegs of the tabernacle and of the surrounding courtyard were bronze.

The Materials Used
21 These are the amounts of the materials used for the tabernacle, the tabernacle of the covenant law, which were recorded at Moses’ command by the Levites under the direction of Ithamar son of Aaron, the priest. 22 (Bezalel son of Uri, the son of Hur, of the tribe of Judah, made everything the Lord commanded Moses; 23 with him was Oholiab son of Ahisamak, of the tribe of Dan—an engraver and designer, and an embroiderer in blue, purple and scarlet yarn and fine linen.) 24 The total amount of the gold from the wave offering used for all the work on the sanctuary was 29 talents and 730 shekels,[i] according to the sanctuary shekel.

25 The silver obtained from those of the community who were counted in the census was 100 talents[j] and 1,775 shekels,[k] according to the sanctuary shekel— 26 one beka per person, that is, half a shekel,[l] according to the sanctuary shekel, from everyone who had crossed over to those counted, twenty years old or more, a total of 603,550 men. 27 The 100 talents of silver were used to cast the bases for the sanctuary and for the curtain—100 bases from the 100 talents, one talent for each base. 28 They used the 1,775 shekels to make the hooks for the posts, to overlay the tops of the posts, and to make their bands.

29 The bronze from the wave offering was 70 talents and 2,400 shekels.[m] 30 They used it to make the bases for the entrance to the tent of meeting, the bronze altar with its bronze grating and all its utensils, 31 the bases for the surrounding courtyard and those for its entrance and all the tent pegs for the tabernacle and those for the surrounding courtyard.

New International Version (NIV)

Holy Bible, New International Version®, NIV® Copyright ©1973, 1978, 1984, 2011 by Biblica, Inc.® Used by permission. All rights reserved worldwide.


Reflexion by Noemi Dominguez:

“Often we look so long at the closed door that we do not see the one that has been opened for us.” [Helen Keller]. Walls separate; doors (or curtains) communicate. Yesterday you accompanied me to enter the tabernacle. Today I invite you to think about the three curtains that we passed through so quickly yesterday. The first of these connects us from the outside of the tabernacle to the patio or courtyard that surrounded the internal structures, the second is the entrance to the Holy Place and the third gives us access to the Holy of Holies, the very presence of God. There was no other way. There were no shortcuts to get to worship God. Let’s see now the texture and colors of the curtains and their possible meanings. The twisted fine linen, symbol of the purity of Christ and His incarnation. Its humanity and its divinity interwoven. The blue color indicates us His celestial origin, the scarlet speaks of the suffering and sacrifice of Jesus, and the purple, the combination of the colors red and blue, indicates His royalty. Also, the entrance to the atrium indicates the way, the entrance to the Holy Place, the truth, and access to the Most Holy Place symbolizes life. These entrances tell us about Christ: The Way, the Truth and the Life because as He said, no one comes to the Father except through me [John 14: 6]. In life, many doors open to us, but not all of them lead us to a successful conclusion. Jesus said: “. I am the door. If a man goes in through me, he will be safe and sound; he can come in and out and find his food. [John 10: 9, Phillips].

0 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *