Salmos 110: Jehová da dominio al rey.
1 Salmo de David. JEHOVA dijo á mi Señor: Siéntate á mi diestra, En tanto que pongo tus enemigos por estrado de tus pies.
2 La vara de tu fortaleza enviará Jehová desde Sión: Domina en medio de tus enemigos.
3 Tu pueblo serálo de buena voluntad en el día de tu poder, En la hermosura de la santidad: desde el seno de la aurora, Tienes tú el rocío de tu juventud.
4 Juró Jehová, y no se arrepentirá: Tú eres sacerdote para siempre Según el orden de Melchîsedech.
5 El Señor á tu diestra Herirá á los reyes en el día de su furor:
6 Juzgará en las gentes, Llenará las de cadáveres: Herirá las cabezas en muchas tierras.
7 Del arroyo beberá en el camino: Por lo cual levantará cabeza.
Reina-Valera Antigua (RVA)
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Reflexión por Noemi Dominguez:
Antes que se promulgara el código fiscal, antes que se firmara la constitución de los Estados Unidos, antes que Moisés promulgara los diez mandamientos en el monte de Sinaí, en el salmo más citado en el Nuevo Testamento, en el salmo 110 aparece un misterioso personaje simbólico tanto de Cristo, como de Dios el Padre. Su nombre es Melquisedec y se menciona en tres libros de la Biblia [Génesis, Salmos y Hebreos]. Contemporáneo de Abram, es superior a él porque Abram le entrega los diezmos de todo. [Genesis 14:20]. Su nombre significa Rey de Justicia y también es Rey de Paz. Rey y Sacerdote; sacerdote del Dios altísimo como el mismo Señor Jesus. Melquisedec trae pan y vino [Génesis 14:18], Jesús también tomaría pan y vino, pero iría mucho más lejos, es Sumo Sacerdote y también la ofrenda. Esto es mi cuerpo que por vosotros es partido, les dirá, y mi sangre del Nuevo Pacto que por vosotros se derrama. Melquisedec trae algo más; una bendición. Melquisedec pronunció una bendición sobre Abram. Reflexionemos: pan, vino, diezmos y bendición; mucho antes que Israel existiera, mucho antes que la Iglesia fue formada, mucho antes de las liturgias judías y cristianas fueran instituidas; el pan y el vino y la consecuente bendición fueron practicadas por este intrigante personaje Melquisedec. Él sale a recibir a Abram que regresa triunfante de la batalla; ha rescatado a los suyos; también Jesús. Celebraremos el día de resurrección, el día cuando Dios el Padre recibe al Hijo después de la batalla de la redención, y, como comienza el Salmo, El SEÑOR dijo a mi Señor; siéntate a mi diestra, entretanto que pongo tus enemigos por estrado de tus pies. ¡Es exaltado. Es exaltado en lo alto, exaltado es el Rey; le alabaré.” [Twila Paris].
Psalm 110: Announcement of the Messiah’s Reign.
1 The Lord said unto my Lord, Sit thou at my right hand, until I make thine enemies thy footstool.
2 The Lord shall send the rod of thy strength out of Zion: rule thou in the midst of thine enemies.
3 Thy people shall be willing in the day of thy power, in the beauties of holiness from the womb of the morning: thou hast the dew of thy youth.
4 The Lord hath sworn, and will not repent, Thou art a priest for ever after the order of Melchizedek.
5 The Lord at thy right hand shall strike through kings in the day of his wrath.
6 He shall judge among the heathen, he shall fill the places with the dead bodies; he shall wound the heads over many countries.
7 He shall drink of the brook in the way: therefore shall he lift up the head.
King James Version (KJV)
Public Domain
Reflexion by Noemi Dominguez:
Before the income tax code was enacted, before the constitution of the United States was signed, before Moses promulgated the ten commandments at mount Sinai, in the psalm most quoted in the New Testament, Psalm 110 appears a mysterious symbolic character of both Christ and God the Father. His name is Melchizedek and is mentioned in three books of the Bible [Genesis, Psalms, and Hebrews]. Contemporary of Abram, he is superior to him because Abran gives him tithes of everything. [Genesis 14:20]. His name means King of Justice and he is also King of Peace. King and Priest; priest of the most High God as the Lord Jesus himself. Melchizedek brings bread and wine [Genesis 14:18], Jesus would also take bread and wine, but he would go much further, he is High Priest and He is also the offering, the sacrifice. This is my body that is broken for you, He said to His own, and this is my blood, the blood of the New Covenant, that is poured out for you. Melchizedek brings something else; a blessing. Melchizedek pronounced a blessing over Abram. Let us reflect: bread, wine, tithes and a blessing; long before Israel existed, long before the Church was formed, long before the Jewish and Christian liturgies were instituted; bread and wine and the consequent blessing were practiced by this intriguing character named Melchizedek . He goes out to receive Abram who returns triumphantly from battle; Abram has rescued his own; Jesus also. As we celebrate the day of resurrection, the day when God the Father received the Son after the battle of redemption, and, as the Psalm begins, “The Lord says to my lord: “Sit at my right hand until I make your enemies a footstool for your feet”. [New International Version]. He is exalted; the King is exalted on High I will praise Him! [Twila Paris].
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